lørdag den 3. december 2011

Hjemmelavet pebernødder og juletraditioner

Så må vi på den igen..
Tobias, Elias og jeg bagte brunkager i lørdags. Det var bare så hyggeligt og de var helt vilde med det, det er efterhånden blevet en tradition herhjemme at jeg bager med ungerne op til jul. Så syntes de at det er ekstra sjovt at spise pebernødder, når de selv har lavet dem. Hvilket de åbenbart ikke er de eneste i huset der syntes...
Uheldigvis har vores kære hund Fanta, åbenbart også sin helt egen juletradition kørerne herhjemme.
I onsdags da jeg kom hjem fra at aflevere mine børn i div. institutioner, kom jeg hjem til en MEGET from Fanta, hun sad med total tilbagestrøget ører og kiggede undskyldene op på mig. Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde noget som hun skulle have gjort forkert, så jeg slog det bare hen..
Nå, men en time senere begyndte Fanta at drikke en masse vand ( hvilket hun først gør om aftnen), Og hun svulmede mere og mere op i maven. Så jeg tænkte for mig selv at det var da lidt mærkeligt.. Jeg gik tilfældigvis ind i vores soveværelse og der så jeg at der lå en tom kagedåse samt låg dertil.
Kagedåsen var ikke tom, da jeg forlod hende om morgnen og den lå bestemt heller ikke inde i min seng....
Så hunden havde været oppe og snuppe kagedåsen, slæbt den igennem huset og taget den ind i min seng, for så at åbne kagedåsen (som var FYLDT op med hjemmelavet pebernødder) og så havde Fanta tilmed ligget og hygget og smovset sig og spist ALLE pebernødderne..  Igen.
I igen, mener jeg præcis lige som sidste år, for der gjorde hun præcis det samme, der spiste hun dog fra gulvet, for der havde hun smidt dåsen ned fra bordet.
Fanta er åbenbart sine egne traditioner vedholden og vi har åbenbart heller ikke lært lektien herhjemme fra sidste år.
Så et lille VIGTIG notat til mig selv:
Tina.. stil ALDRIG kagedåsen fremme igen, for så kan du være sikker på at Fanta nok skal finde den..
Hmmmmm....

Så vi må på den igen, med at lave pebernødder  :D)
Hvis I også skulle få lyst til at lave dem fra bunden af selv, så får I lige opskriften her..

Pebernødder:

  • 275 g hvedemel
  • 125 g sukker
  • 125 g margarine
  • 1 æg
  • ½ tsk. stødt ingefær
  • 3/4 tsk. stødt kardemomme
  • ½ tsk. stødt kanel
  • 1/4 tsk. stødt hvid peber
  • 1 tsk. bagepulver

Rør sukker og margarine sammen. Tilsæt ægget og rør sammen. Bland krydderier og bagepulver med mel og ælt det hele sammen. Rul dejen ud i fingertykke pølser og skær i ½- 1½ cm lange stykker. Rul dem til kugler og tryk dem let så de er på størrelse med en 2 krone.
Bag dem ca. 10-12 min. i en 200 grader forvarmet ovn (varmluft 180 grader) til de er lysebrune

Så skæres der på livet løs..
Og så skal der trilles kugler..
En utrolig tålmodig Elias venter på at Tobias skærer flere.. 
Og til sidst et lille tryk på pebernødderne inden de skal i ovnen.

God fornøjelse og velbekommen :)







2 kommentarer:

Indretning og ideer i sommerhusstil sagde ...

Hvor ser det bare hyggeligt ud,og ja der høre sig pebernødder julen til:-)Knus til dig og familien Else

Indretning og ideer i sommerhusstil sagde ...

Hej søde Tina...Hvor ser det hyggeligt ud. pebernødder skal der til så er det jul.Knus til dig og familien