lørdag den 5. maj 2012

Der er intet som duften af nybagt brød

I får lige opskriften her, hvis i skulle være fristet :)

1 opskrift 3 forskellige slags boller:

500 g hvedemel
100 g smør eller margarine
30 g gær
3 dl mælk
1 tsk. salt
1 tsk. sukker

Franske rundstykker:
Klip et kryds i bollerne med en saks. Pensel med æg eller mælk og drys med mel.

Osteboller:
Pensel bollerne med æg eller mælk og drys revet ost over bollerne.

Rundstykker:
Drys bollerne med lys eller mørk birkes efter pensling af bollerne.

Smuldr smøret i melet. Rør gæren ud i den lunkne mælk og tilsæt resten af ingredienserne.
Ælt dejen grundigt igennem til den er smidig og eleastisk.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 40 min.
Form dejen til boller og sæt dem på en bradepande. Lad dem efterhæve i ca. 20 min.
Pensling med æg eller mælk. Lav bollerne enten som franske rundstykker, osteboller eller rundstykker.
Bag dem i forvarmet i ca. 10-12 min. midt i ovnen på 200 grader ( varmluft 180 grader)












4 kommentarer:

Sisse sagde ...

Mums de ser gode ud Tina, sådan en kunne jeg godt sætte tænderne i :0)

Tak for en super hyggelig dag til Greengate, Det kan være vi ses i morgen Søndag

Knus Sisse

Lulufant sagde ...

Tak i lige måde Sisse :) Det var bestemt hyggeligt, vi må snart gentage succesen igen til december..
Hvor blev du af Sisse, jeg så dig slet ik, jeg var oppe på loppen kl. 07.45 til 08.45 men jeg fik ikke øje på dig. Sov du trygt og godt under fiseposen ;D))) ???
Jeg fandt lidt tøj til Tobias og et rigtig fin træ spejl til små penge. Er i fuld gang med at male det nu..
Viser det måske herinde når jeg er færdig med det :)
Knus Tina - Fik manden et chok da han så hvad du slæbte med dig hjem igår??

Sisse sagde ...

Hej Igen Tina, Kom først der over ved 9.30 tiden fandt 2 små hylder som allerrede er sat op af min søde mand :-) Ja men han synes det var godt ting jeg havde købt hos greengate igår tæpperne er også taget i brug :-)

Giancarlo sagde ...

buon inizio settimana...ciao